به مناسبت درگذشت اسطوره فوتبال هلند
یوهان کرایوف بازیکن اسطوره‌ای تیم ملی هلند و باشگاه بارسلونا لحظاتی پیش در سن 68 سالگی درگذشت
کد خبر: ۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹        24 March 2016
سپهر خرمی - تحريريه اطلس خبر | یوهان کرایوف بازیکن اسطوره‌ای تیم ملی هلند و باشگاه بارسلونا لحظاتی پیش در سن 68 سالگی درگذشت. کرایف مدت‌ها با بیماری سرطان دسته و پنجه نرم کرد.خانواده کرایف نیز در بیانیه ای کوتاه اعلام کردند: در تاریخ ۲۴ مارچ سال ۲۰۱۶ میلادی، یوهان کرایف در سن ۶۸ سالگی و کاملا آرام، در شهر بارسلونا در گذشت. یوهان در حالی از دنیا رفت که نبردی سخت با بیماری سرطان داشت و در لحظه مرگ، خانواده اش پیرامونش بودند. با اندوهی بزرگ از شما می‌خواهیم که در زمان عزاداری خانواده کرایف، به حریم شخصی آنها احترام بگذارید.
كرايوف كه متولد 25 آوريل 1947 در آمستردام هلند بود شايد هيچوقت فكرش را هم نمي‌كرد كه روزي تبديل به يكی از بزرگترين فوتباليست های كشورش شود و با مرگش، ملتی و در بعد وسيع‌تر، جهان را به سكوت و شوك وادارد.
مادر كرايوف كوچك نظافتچی باشگاه آژاكس آمستردام بود و رينوس ميشل بزرگ، كرايوف را در سن 7 سالگی كشف كرد تا اولين قدم بزرگ كاپيتان آينده تيم ملی هلند در سن 7 سالگی برداشته شود.
شروع فوتبال حرفه‌ای كرايوف هم جذاب است. او در تاريخ 15 نوامبر 1964 اولين بازی رسمی را برای آژاكس انجام داد. اما در فصل بعد آغاز دوران طلايی كرايوف در فوتبال روز اروپا بود. او در فصل 1965-66 با تيم آژاكس موفق شد در 25 مسابقه، 23 گل وارد دروازه حريفان كند و تيمش با گلزنی‌های او به مقام قهرمانی ليگ هلند رسيد. در فصل 1966-67 آژاكس كرايوف موفق شد 33 گل وارد دروازه حريفان كند و به همين دليل تيمش هر دو جام حذفی و ليگ را نيز به دست آورد. در فصل 67-68 برای دومين بار آژاكس هر دو جام باشگاهی در هلند را كسب كرد و كرايوف نيز مرد سال فوتبال هلند شد. اولين ناكامی ورزشی يوهان در سال 68 رقم خورد، جايی كه آژاكس به فينال جام باشگاه‌های اروپا رسيد اما نتيجه را با حساب 4-1 به ميلان واگذار كرد و نايب قهرمان اين مسابقات شد.  كرايوف در سال 69 به شدت از ناحيه زانو مصدوم شد اما در تاريخ 30 اكتبر 1970 به تركيب اصلي تيمش بازگشت. در اين فصل كرايوف روند گلزنی خود را ادامه داد و موفق شد آژاكس را به فينال جام باشگاه‌های اروپا برساند. اين بار اما شانس در خونه تيم محبوب هلند را زده بود و اين تيم موفق شد تيم پاناتينايكوس يونان را شكست دهد و برای اولين بار فاتح جام باشگاه هاي اروپا شود و به همين دليل او براي اولين بار مرد سال فوتبال اروپا شد. در فصل 71-72 آژاكس توانست از عنوان قهرماني خود در جام باشگاه‌های اروپا دفاع كند. اين بار در مسابقه فينال موفق شدند اينتر ميلان را با حساب 2-0 شكست دهند. كرايوف در مسابقه فينال هر دو گل تيمش را وارد دروازه نماينده ايتاليا كرد. در فصل 72-73 آژاكس با حضور كرايوف و با شكست ايندپندينته آرژانتين قهرمان جام باشگاه هاي جهان شد و در سال ژانويه 73 آژاكس با شكست دادن 3-2 گلاسكو رنجرز فاتح سوپر جام اروپا نيز شد تا با كلكسيوني از افتخار اين بازيكن راهي تيم فوتبال بارسلونا شود تا عصري تازه از دوران فوتبالی‌اش شروع شود. پس از آنكه يوهان نام فرزندش را از اسامی مشهور كاتالانی انتخاب كرد نزد هواداران محبوب‌تر از قبل شد. كرايوف در سال 74 نيز با پيراهن بارسلونا مرد سال فوتبال اروپا شد. پس از شش فصل حضور در بارسلونا در سال 1979 به تيم لس‌آنجلس آزتك امريكا رفت و يك سال در آنجا بازی كرد. پس از حضوری کوتاه در باشگاه اسپانیایی لوانته، به وطنش، هلند برگشت. با کسب دو عنوان قهرمانی با آژاکس در سال‌های 1982 و 1983، این تیم قرارداد کرایف را تمدید نکرد و او راهی روتردام شد. در آخرین فصل بازی‌اش در فاینورد روتردام، یک بار دیگر توانست هردو عنوان قهرمانی باشگاهی هلند را به دست بیاورد. وی در سال 1984 به فعالیتش پایان داد .
گزارش روز | تاريخی كه كرايوف ساخت و رفت
دوران ملي او داستان جالبي دارد. کرایف در سال 1974 که هلند نایب قهرمان جام جهانی شد، کاپیتان  این تیم بود. در آن جام، هلند در نمایشی درخشان با چهار گل آرژانتین را شکست داده و نیز برزیل، مدافع عنوان قهرمانی را  با دو گل از پیش رو برداشت. اما در فینال در مقابل آلمان، میزبان بازی‌ها 1 بر 2 مغلوب شد. وی آخرین بازی ملی‌اش را در26 اکتبر سال 1977 در آمستردام در مقدماتی جام جهانی در مقابل بلژیک انجام داد که به پیروزی 1 بر 0 هلند انجامید. بعد از این که کرایف از تیم ملی کناره‌گیری کرد. او پس از پايان اين مسابقه به شكل عجيبی از تيم ملی خداحافظی كرد و سرمربی وقت هلند ارنست هاپل نيز نتوانست او را متقاعد به بازگشت كند.
گزارش روز | تاريخی كه كرايوف ساخت و رفت
كرايوف از معدود بازيكنان بزرگی است كه در قامت سرمربی نيز كارنامه بسيار درخشانی از خود برجای گذاشته است. او به عنوان سرمربی در تيم باشگاهی آژاكس طی 2 فصل فعاليت موفق شد دو قهرمانی جام حذفی طی سال های 1986 و 1987 و يك قهرمانی جام در جام اروپا در سال 1987 را به ارمغان بياورد.
همچنين يوهان كرايوف بزرگ در سال 1988 آژاكس را به مقصد بارسلونا ترك كرد و با تيم نيز كارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت. بارسا تحت هدايت وی چهار قهرمانی لاليگا، يك قهرمانی جام حذفی، يك قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا در سال 1992 و يك قهرمانی سوپرجام اروپا را بدست آورد و بازيكنانی نظير رونالد كومان و ميشل لادروپ و استوريچكوف نيز از شاگردان او در دوران تحت امرش در بارسا می‌باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: